Kl. IV zakres materiału do opracowania w domu.
W tym tygodniu opracowujemy jeden temat, w kolejnym dwa. Itd. Pracujemy dwie godziny w tygodniu, jedną godzinę więcej niż w planie. Moja prośba, ponieważ nikt z nas nie wie jak długo potrwa przerwa w nauczaniu, dlatego proszę o zastosowanie się do zaleceń. Po powrocie do szkoły każdy temat będzie objaśniony, wytłumaczony przez nauczyciela.
Rozdział III: Wojny i upadek Rzeczypospolitej
Rozpoczynamy od tematu nr 2 ponieważ temat nr 1 z podręcznika został już opracowany.
- XVII wiek – stulecie wojen – notatki do zeszytu według podanych punktów
– potop szwedzki, rola Stefana Czarnieckiego data !!!
– obrona Jasnej Góry i rola przeora Augustyna Kordeckiego data !!!
– król Jan III Sobieski i jego zwycięstwa nad Turkami
– rola husarii w polskich sukcesach militarnych
– znaczenie terminów: potop szwedzki, husaria, wielki wezyr, odsiecz – proszę wyjaśnić w zeszycie
- Tadeusz Kościuszko – dowódca powstania – notatki do zeszytu według podanych punktów
– sytuacja Rzeczypospolitej w XVIII w.
– Konstytucja 3 Maja - data !!!
– rozbiory Rzeczypospolitej przez Rosję, Prusy i Austrię
– dowództwo Tadeusza Kościuszki w powstaniu w 1794 r.
– bitwa pod Racławicami i rola kosynierów data !!!
– klęska powstania i III rozbiór Rzeczypospolitej
– znaczenie terminów: rozbiory, konstytucja, powstanie, kosynierzy- proszę wyjaśnić w zeszycie
- Józef Wybicki i hymn Polski – notatki do zeszytu według podanych punktów
– losy Polaków po upadku Rzeczypospolitej
– Legiony Polskie we Włoszech i panujące w nich zasady
– generał Jan Henryk Dąbrowski i jego rola w stworzeniu Legionów Polskich
– Józef Wybicki – autor Mazurka Dąbrowskiego
– Mazurek Dąbrowskiego hymnem Polski – data !!!
– znaczenie terminów: emigracja, legiony, hymn państwowy- proszę wyjaśnić w zeszycie
- Romuald Traugutt i powstańcze państwo – notatki do zeszytu według podanych punktów
– Romuald Traugutt – życie przed wybuchem powstania styczniowego
– branka i wybuch powstania styczniowego (daty)
– wojna partyzancka – wyjaśnić na czym polegała ?
– Romuald Traugutt dyktatorem powstania
– represje po upadku powstania styczniowego – znaczenie terminów: zabór rosyjski,
działalność konspiracyjna, branka, wojna partyzancka, dyktator, zesłanie
- Maria Skłodowska Curie – polska noblistka - notatki do zeszytu według podanych punktów
– M. Skłodowskiej-Curie na ziemiach polskich i jej życie
– tajne nauczanie i Latający Uniwersytet – kariera naukowa M.Skłodowskiej- Curie
– Nagrody Nobla przyznane M. Skłodowskiej-Curie
– polscy nobliści – znaczenie terminów: tajne nauczanie, Nagroda Nobla, laureat - proszę wyjaśnić w zeszycie
Powtórzenie po zakończonym rozdziale– przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości (1 godz.) W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji.
Rozdział IV: Ku współczesnej Polsce - notatki do zeszytu według podanych punktów
- Józef Piłsudski i niepodległa Polska -
– Józef Piłsudski - życiorys
– udział Legionów Polskich i Józefa Piłsudskiego w działaniach zbrojnych podczas I wojny światowej
– odzyskanie niepodległości przez Polskę (data)
– walki o ustalenie granic II Rzeczypospolitej i bitwa warszawska (data)
– Józef Piłsudski naczelnikiem państwa
– Narodowe Święto Niepodległości – od kiedy ustalono
– znaczenie terminów: II Rzeczpospolita, naczelnik państwa – proszę wyjaśnić w zeszycie
- Eugeniusz Kwiatkowski i budowa Gdyni -notatki do zeszytu według podanych punktów
– problemy odrodzonej Polski
– zaślubiny Polski z morzem(data)
– zasługi Eugeniusza Kwiatkowskiego na polu gospodarczym
– budowa portu w Gdyni, Centralny Okręg Przemysłowy (daty)
– Gdynia polskim „oknem na świat” – znaczenie terminów: eksport, okręg przemysłowy
- Szare Szeregi – bohaterscy harcerze -notatki do zeszytu według podanych punktów
– wybuch II wojny światowej (data)
– sytuacja społeczeństwa polskiego pod niemiecką okupacją
– Szare Szeregi (Zośka, Alek, Rudy)
– akcja pod Arsenałem ( data)
– batalion „Zośka” w powstaniu warszawskim
–wybuch powstania warszawskiego ( data)
– znaczenie terminów: okupacja, łapanki, Armia Krajowa, Szare Szeregi-proszę wyjaśnić w zeszycie
Zachęcam do korzystania z programów w blokach edukacyjnych oferowanych przez TVP Historia, TVP Kultura.
Proszę w miarę możliwości oglądać filmy o tematyce historycznej.
Kl. V a i b – Historia – zakres materiału do opracowania w domu.
W tym tygodniu opracowujemy dwa tematy, w kolejnym dwa, tak jak przypadają w planie lekcji. Napisałam więcej tematów być może ktoś z Was będzie chciał więcej opracować, dla chętnych.
Rozdział VI: Polska pierwszych Piastów -rozpoczynamy od tematu nr 3 –pierwsze dwa tematy opracowane w szkole na lekcjach historii:
WAŻNE !!! Notatki wykonujemy według podanych punktów:
Temat 3: Polska Kazimierza Wielkiego
– Kazimierz Wielki ostatnim królem z dynastii Piastów
– reformy Kazimierza Wielkiego
– zjazd monarchów w Krakowie( data)
– uczta u Wierzynka
– zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną – wyjaśniamy sens powiedzenia
– utworzenie Akademii Krakowskiej (data)
– znaczenie terminu uniwersytet – wyjaśnienie w zeszycie
Temat 4: Kryzys i odbudowa państwa polskiego
– panowanie Mieszka II ( data)
– kryzys monarchii wczesnopiastowskiej
– panowanie Kazimierza Odnowiciela
– Kraków stolicą państwa ( data)
– polityka zagraniczna Bolesława Śmiałego
– koronacja królewska Bolesława Śmiałego (data)
– konflikt króla z biskupem Stanisławem i jego skutki
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach
wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji
Temat 5: Panowanie Bolesława Krzywoustego
– rządy Władysława Hermana (daty)
– bratobójcza wojna między Bolesławem i Zbigniewem (data)
– polityka Bolesława Krzywoustego i konflikt z Niemcami
– postać Anonima zwanego Gallem
– statut Krzywoustego (data)
- znaczenie terminów: wojewoda/palatyn, statut, zasada senioratu, senior, juniorzy
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji
Temat 6. Społeczeństwo Polski wczesnopiastowskiej
– drużyna wojów
– Kazimierz Odnowiciel i początek prawa rycerskiego w Polsce
– grody jako centra administracyjne oraz obronne
– mieszkańcy podgrodzi – powinności chłopów względem władców
– ludność służebna i niewolna
– znaczenie terminów: gród, podgrodzie, danina, osada służebna
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji
Podsumowanie rozdziału – rozwiązanie zadań do zeszytu
Rozdział VII: Polska w okresie rozbicia dzielnicowego
- Rozbicie dzielnicowe
– podział państwa polskiego na dzielnice (data) wymienić dzielnice i panujących
– walki wewnętrzne pomiędzy przedstawicielami dynastii Piastów
– utrwalenie podziału politycznego ziem polskich
– osłabienie Polski na arenie międzynarodowej
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji
- Sprowadzenie Krzyżaków na ziemie polskie
– sprowadzenie Krzyżaków na ziemie polskie – kto , kiedy i w jakim roku ?
– budowa zamku w Malborku ( proszę podać datę) i polityka gospodarcza Zakonu
– polityka Zakonu względem ziem polskich
– zajęcie przez Krzyżaków Pomorza Gdańskiego
– znaczenie terminów: wielki mistrz, chrystianizacja, komturia
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji
- Zjednoczenie państwa polskiego
– próby zjednoczenia ziem polskich przez książąt śląskich
– Przemysł II królem Polski – panowanie Wacława II i Wacława III (daty)
– polityka Władysława Łokietka i jego koronacja
– konflikt Władysława Łokietka z Krzyżakami i bitwa pod Płowcami (data)
– rola Kościoła w zjednoczeniu Polski
– znaczenie terminów: insygnia koronacyjne, Szczerbiec
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji
- Społeczeństwo stanowe na ziemiach polskich
– wpływ osłabienia władzy monarszej na kształtowanie się stanów
– uniezależnienie się Kościoła w Polsce od zwierzchnictwa władzy świeckiej
– ukształtowanie się stanu rycerskiego
– lokacje miejskie i prawa lokacyjne
– uprawnienia ludności wiejskiej
– znaczenie terminów: społeczeństwo stanowe, przywilej, prawo lokacyjne magdeburskie, prawo lokacyjne lubeckie, sołtys, ława, prawo wychodu
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji oraz w podsumowaniu.
Podsumowanie rozdziału – rozwiązanie zadań do zeszytu
Zachęcam do korzystania z portali edukacyjnych oferowanych przez TVP Historia, TVP Kultura
W miarę możliwości oglądamy filmy edukacyjne o tematyce historycznej.
Klasa VI a – Historia – zakres materiału do opracowania w domu.
Rozdział V: Walka Rzeczypospolitej w XVIII wieku o utrzymanie niepodległości -rozpoczynamy od tematu nr 4 – pierwsze trzy tematy opracowane w szkole na lekcjach historii:
W tym tygodniu opracowujemy dwa tematy, w kolejnym dwa, tak jak przypadają w planie lekcji. Napisałam więcej tematów, być może ktoś będzie chciał opracować kolejne.
WAŻNE !!! Notatki wykonujemy według podanych punktów w podręczniku:
- Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja9 powtórzyć – temat opracowany na lekcji, uzupełnić notatki)
- Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Rzeczypospolitej
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji.
Rozdział VI: Rewolucja francuska i okres napoleoński
- Wybuch rewolucji francuskiej
- Republika francuska
- Od konsulatu do cesarstwa
- Legiony polskie we Włoszech
- Księstwo Warszawskie
- Wojna z Rosją w 1812 roku
- Znaczenie okresu napoleońskiego dla Europy i Polaków
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji.
Zachęcam do korzystania z portali edukacyjnych oferowanych przez TVP Historia, TVP Kultura oraz do oglądania filmów edukacyjnych o tematyce historycznej.
Klasa VI b
W kazdym tygodniu proszę przygotować 2 tematy.
Rozdział V: Upadek Rzeczypospolitej
- Rzeczpospolita pod rządami Wettinów.
- Pierwszy rozbiór Polski.
- Kultura polskiego oświecenia.
- Sejm Wielki i Konstytucja 3 maja.
Proszę wpisać temat do zeszytu. Następnie rozwiązać wszystkie zadania w zeszycie ćwiczeń. Zaplanujcie rozsądnie czas na realizację podanych tematów. Ćwiczenia zostaną sprawdzone po powrocie do szkoły. Zadania oznaczone gwiazdką są nieobowiązkowe (dla chętnych).
W kolejnych tygodniach:
- Powstanie kościuszkowskie i trzeci rozbiór Polski.
- Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.
Rozwiązujemy zadania
Podręcznik str. 182 ustnie
Zeszyt ćwiczeń str.92 – 93 pisemnie
Rozdział VI: Rewolucja francuska i okres napoleoński
- Rewolucja francuska.
- Republika francuska.
W kolejnych tygodniach, jeśli szkoły nadal będą zamknięte opracowujemy po 2 tematy w tygodniu, tak jak wynika z planu lekcji.
Klasa VII a– Historia –zakres materiału do opracowania w domu.
W tym tygodniu opracowujemy dwa tematy, w kolejnym dwa, tak jak przypadają w planie lekcji. Napisałam więcej tematów być może ktoś z Was będzie chciał więcej opracować, dla chętnych.
Rozdział V: Pierwsza wojna światowa – rozpoczynamy od tematu nr 2 – pierwszy temat opracowany w szkole na lekcjach historii:
WAŻNE !!! Notatki wykonujemy według podanych punktów w podręczniku.
- Na frontach I wojny światowej
- I wojna światowa na ziemiach polskich
- Rewolucje w Rosji
- Sprawa polska podczas I wojny światowej
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji.
Rozdział VI: Świat w okresie międzywojennym
- Ład wersalski
- Narodziny faszyzmu
- ZSRR – imperium komunistyczne
- Zmiany cywilizacyjne i kultura w okresie międzywojennym
- Świat na drodze ku II wojnie światowej
Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości. W zeszytach wykonujemy ćwiczenia znajdujące się pod każdym tematem lekcji.
Zachęcam do korzystania z portali edukacyjnych oferowanych przez TVP Historia, TVP Kultura oraz oglądania filmów historycznych.
Klasa VII b
Zakres materiału do opracowania w domu.
W każdym tygodniu bardzo proszę przygotować po 2 tematy.
Rozdział V: I wojna światowa
- Świat na drodze ku wojnie.
- Na frontach I wojny światowej.
- I wojna światowa na ziemiach polskich.
- Rewolucje w Rosji.
W zeszytach wpisujemy temat lekcji i piszemy krótką notatkę wg punktów w podręczniku (Na co będę zwracać uwagę).
W kolejnych tygodniach, jeśli szkoły nadal będą zamknięte opracowujemy po 2 tematy w tygodniu, tak jak wynika z planu lekcji.
Kolejny tydzień proszę przygotować:
- Sprawa polska w czasie I wojny światowej.
- Powtórzenie – przeznaczamy czas na utrwalenie wiadomości.
Klasa VIII a
Zakres materiału do opracowania w domu.
W każdym tygodniu bardzo proszę przygotować po 2 tematy.
Rozdział IV: Polska po II wojnie światowej
- Początki władzy komunistów w Polsce.
- Opór społeczny wobec komunizmu.
- Powojenna odbudowa.
- Polska w czasach stalinizmu.
W zeszytach wpisujemy temat lekcji i piszemy krótką notatkę wg punktów w podręczniku (Na co będę zwracać uwagę).
- Polski Październik.
- PRL w latach 1956 – 1970.
- Polska w latach 70.XX wieku.
- Powtórzenie wiadomości.
W kolejnych tygodniach, jeśli szkoły nadal będą zamknięte opracowujemy po 2 tematy w tygodniu, tak jak wynika z planu lekcji.