Szkoła Podstawowa w Nowym Brzesku
Aktualności

Dyżury nauczycieli przeznaczone do kontaktów z Rodzicami:

Klasy I - III:

Beata Zapała

Wtorek 8.50 – 9.35

Ekospalarnia - to trzeba zobaczyć

Dnia 14 listopada klasy czwarte wraz z wychowawcami wybrały się na wycieczkę do Krakowa. Głównym celem naszej wyprawy było zwiedzanie Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów w Krakowie. Zanim jednak dotarliśmy do Ekospalarni, uczestniczyliśmy w kinowym seansie w Cinema City Plaza-  "Potworna rodzinka" całkiem nam się podobała.

Po filmie pojechaliśmy do ekospalarni. Zostaliśmy tam podzieleni na dwie grupy i rozpoczęliśmy zwiedzanie. Utworzona ponad rok temu ścieżka edukacyjna, przybliżyła nam proces przetwarzania i odzyskiwania energii z odpadów komunalnych. Ubrani w kaski i odblaskowe kamizelki podążaliśmy za niezwykle sympatyczną Panią Przewodnik. W ciekawy i przystępny sposób, Pani wyjaśniała nam, jak wygląda "drugie życie śmieci" i jak wiele możemy zmienić w naszym otoczeniu, jeżeli odpowiednio traktować będziemy codzienne odpady w gospodarstwach domowych. Przypomnieliśmy sobie również, jak ważne dla ekologii jest sortowanie odpadów. Właściwe nawyki zapewnić bowiem mogą odzyskiwanie energii, wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej.

Na zakończenie wycieczki każdy z uczestników otrzymał upominek - nasionka petunii i doniczkę wypełnioną podłożem uzyskanym w procesie przeróbki odpadów.

ZTPO w Krakowie - to po prostu trzeba zobaczyć!

[Tekst: K. Olender, foto: Krakowski Holding Komunalny SA]

Szkolne eliminacje Konkursu Recytatorskiego im. L. H. Morstina

W dniu dzisiejszym w Naszym Zespole odbyły się przesłuchania w celu wyłonienia reprezentantów na powiatowy etap Konkursu Recytatorskiego im. Ludwika Hieronima Morstina w Proszowicach. Komisja w składzie: Pani Jadwiga Wędel, Pani Elżbieta Kiszka oraz Pani Katarzyna Olender wyłoniła następujących recytatorów:

klasy IV -VI:

- Domonika Klasińska z klasy Vb,

- Magdalena Maderak z klasy Vb,

- Małgorzata Wyczesany z klasy IVa,

- Wiktoria Luczywo z kl.Va

- Emil Stachowicz z klasy Vb.

Klasy VII i gimnazjum:

- Jan Melczewski z klasy VIb

- Bartosz Trzepałka z klasy VIIb

Etap powiatowy odbedzie się w piątek: 24. listopada w Proszowicach.

Trzymamy za Was kciuki!

[Tekst: E. Kiszka]

Niezapomniane lekcje muzealne

14 listopada klasa 6 była na wycieczce w Krakowie . Na początku mieliśmy jechać do Teatru Groteska, aby obejrzeć  sztukę, pt. „Ania z Zielonego Wzgórza”, a później zwiedzić Muzeum AK. Jednak z powodu remontu teatru musieliśmy zmienić plany. Pani A. Maderak zamiast spektaklu zamówiła pobyt w Galerii Sukiennice, która jest oddziałem Muzeum Narodowego. Sukiennice to wielka hala handlowa z XIII w., przebudowana w XIV i   XVI w. , znajdująca się w środku Rynku Głównego. W XIX wieku na piętrze budynku  odbywały się wielkie bale i uroczystości patriotyczne. Muzeum w Sukiennicach zaczęło działać w 1883 roku. Były to 2 wystawy na piętrze budynku. Obecnie w Muzeum  mieści  się jedna z największych w Polsce stałych wystaw XIX wieku.

Była to nietypowa wizyta w Sukiennicach, bo mogliśmy w ciekawy sposób poznawać zbiory muzealne.  Uczniowie od p. Przewodnik otrzymali karty pracy. Następnie samodzielnie musieli poszukać rozwiązań do poszczególnych zadań. Prawidłowe rozwiązania pasowały do haseł w krzyżówce. Były wielkie emocje, bo trzeba było szukać podpowiedzi w 4 salach wystawowych. Okazało się, ze grupowa praca przyniosła efekty. Jednym z ciekawszych zajęć było odszukanie na obrazie Jana Matejki pt. „Hołd pruski” błazna królewskiego zwanego Stańczykiem. Za te poszukiwania otrzymaliśmy pochwałę od p. Przewodnik.

Najtrudniej było odszukać Lajkonika, bo wcześniej był nazywany „konikiem zwierzynieckiem”. Na obrazie J. Matejki widzieliśmy jedną z najbardziej znanych tradycji krakowskich. Jest to pochód, który co roku rusza z dzielnicy Zwierzyniec na Rynek Główny w Krakowie. Kolorowemu orszakowi przewodzi mężczyzna przebrany za „Tatarzyna”. Ta ludowa legenda przypomina o tym, ze w 1287 r. flisacy wiślani obronili Kraków przed tatarską nawałnicą. Na wszystkich wrażenie zrobiły 2 ogromne obrazy Jana Matejki, na których wszystko jest jak żywe. Po wyjściu z Sukiennic poszliśmy na mały posiłek do McDonald`s na ulicy Floriańskiej.

Wcale nie byliśmy zmęczeni i pojechaliśmy do następnego muzeum. Po niedługim czasie dotarliśmy do Muzeum Armii Krajowej  im. Emila Fieldorfa. August Emil Fieldorf ( 1895-1953) to generał brygady Wojska Polskiego urodzony w Krakowie. Był dowódcą Armii Krajowej i zastępcą Komendanta Głównego AK. Pośmiertnie został odznaczony Orderem Orła Białego.

Muzeum AK powstało w 2000 roku, a zostało rozbudowane w 2011. Jest to instytucja, która upowszechnia wiedzę o Polskim Państwie Podziemnym. Znajdują się tam pamiątki historyczne podarowane przez Żołnierzy AK i ich Rodziny oraz innych Darczyńców. Powstał nowoczesny gmach Muzeum. W gablotach można obejrzeć, np.: mundury żołnierskie, zdjęcia, odznaczenia ,broń, elementy maszyny szyfrującej Enigma, rekonstrukcje czołgu Vickers i rakiety V2. Część historii żołnierzy Podziemia prezentowana jest w formie multimedialnej.

W Muzeum AK również braliśmy udział w lekcji muzealnej. Uczniowie wypełniali karty pracy. Ciekawostką było ułożenie puzzli na mapie II RP. Oglądaliśmy różne mundury żołnierskie oraz elementy ekwipunku żołnierskiego. W kartach pracy podpisywaliśmy fotografie wybitnych Polaków oraz tworzyliśmy konspiracyjne szyfry. Mogliśmy także dotknąć i obejrzeć różne wojenne przedmioty. Była to np. menażka, manierka, maska przeciwgazowa, order Virtuti Militari oraz atrapy broni.  Bawiliśmy się w wypełnianie „ KENNKARTE” czyli niemieckiej karty rozpoznawczej. Uczniowie, którzy najlepiej wykonali zadania otrzymali symboliczne upominki, a p. M. Toroń obiecała za udział w lekcjach muzealnych oceny z  historii. Na koniec mogliśmy sprawdzić swoje umiejętności strzeleckie na multimedialnej strzelnicy wyposażonej w repliki karabinów przeciwpancernych z czasów II wojny światowej. Wszyscy byli zadowoleni z naszych muzealnych wypraw.

[Tekst J. Wędel, foto: A. Maderak]

Wycieczkowy dzień klas 4ab i 6a

Kraków to zabytki, muzea, teatry i inne instytucje kultury oraz nowoczesne zakłady przemysłowe. Zapraszamy do obejrzenia w zakładce galerii w jaki sposób uczniowie naszej szkoły aktywnie korzystają z możliwości edukacyjnych udostępnianych przez Miasto Królów Polskich.