Szkoła Podstawowa w Nowym Brzesku
Aktualności

Klasa V na wycieczce w Teatrze "Groteska" i w Domu Jana Matejki

6 października uczniowie klasy V wraz z Opiekunami  /p. A. Maderak- kierownik wycieczki,  p. J. Wędel, p. G.Poszwa/ wybrali się na wycieczkę do Krakowa. W programie wycieczki było obejrzenie spektaklu teatralnego  w Teatrze „Groteska”, udział w lekcji muzealnej w Domu Jana Matejki i zjedzenie ulubionego dania w
McDonald's.

Oto krótka relacja z udanego wyjazdu.

O godz. 9.00 w „ Grotesce”  obejrzeliśmy spektakl  pt.: „Przygody Tomka Sawyera” . Premiera spektaklu odbyła się w marcu 2016 r. Jest to adaptacja teatralna słynnej szkolnej lektury autorstwa Marka Twaina pod tym samym tytułem.

Widowisko to opowiada o Tomku, którego wychowywała ciocia. Chłopiec płata bez przerwy figle, ale potrafi wykazać się odwagą, jest lubiany przez przyjaciół i ciocię. Nasz bohater chce spełniać swoje marzenia o zostaniu Kapitanem Parowca. Tomek  poznaje także szkolną miłość i bierze udział w humorystycznych , ale czasem niebezpiecznych wydarzeniach. Choć akcja wydarzeń przenosiła widzów do Ameryki w odległy XIX wiek, to widowisko podobało się uczniom i nauczycielom. Było pełne tańca, muzyki, zmieniających się dekoracji i ciekawego wykorzystania rekwizytów. Obok aktorów żywego planu do gry były włączone lalki, gdyż „Groteska” jest teatrem lalki, maski i aktora. Aktorzy w czasie gry nawiązywali kontakt z publicznością, co powodowało sporo zamieszania.

Po wyjściu z Teatru  udaliśmy się na zasłużony posiłek, gdyż Opiekunowie pochwalili uczniów za grzeczne zachowanie podczas spektaklu. Pani Ania Maderak udostępniła dla każdego ucznia kupon rabatowy na zakupy w restauracji McDonald's.

O godzinie 12.00 rozpoczęliśmy udział w lekcji muzealnej i zwiedzanie Domu Jana Matejki. Pani przewodnik bardzo cierpliwie i obrazowo przestawiała nam życie i twórczość malarza związanego z Krakowem. W XIX wieku, w Domu przy ulicy Floriańskiej 41 urodził się, mieszkał i tworzył malarz, który uwiecznił słynne wydarzenia historyczne naszego kraju. Były to obrazy wielkiego formatu. Dowiedzieliśmy się, że Jan Matejko malował, rysował, portretował i szkicował swoje dzieła. Poznaliśmy kulisy powstawania różnych dzieł. Mogliśmy obejrzeć piękne obrazy i meble. Przy zwiedzaniu kolejnych pięter zabytkowej kamienicy poszukiwaliśmy śladów legend krakowskich na obrazach Jana Matejki. Wspólnie opowiadaliśmy o smoku wawelskim, braciach, którzy się pokłócili przy budowie wież kościoła Mariackiego, „gadających” głowach wawelskich i Stańczyku - błaźnie królewskim. Na koniec zwiedzania mogliśmy przekalkować kontury szkieletów różnych stworów i używając wyobraźni naszkicować i pokolorować  swojego smoka. Będziemy pamiętać, że choć Jan Matejko był niewielkiego wzrostu, to pozostawił po sobie wielkie dzieła. Każdy zapamiętał, że obraz pt. „Bitwa pod Grunwaldem” namalował Jan Matejko. Wiele z obrazów malarza, w tym także portretów, można oglądać w Galerii Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach.

W Galerii na naszej stronie można zobaczyć zdjęcia z tej wycieczki.